wtorek, 6 maja 2014

"Plusy" wynikające z posiadania orzeczenia o niepełnosprawności

Cały wczorajszy dzień zastanawiałam się w jaki sposób dobrać się do tego tematu, jaki dać tytuł, co w nim ująć. Większość z nas, diabetyków, posiada orzeczenie o niepełnosprawności- jedni w stopniu lekkim, inni w umiarkowanym, część może ma znaczny, ale myślę że mniejszość. Co nam daje takie orzeczenie?Orzeczenie w stopniu lekkim zazwyczaj daje mało co jeśli chodzi o cukrzycę. Przy umiarkowanym już zaczyna się robić ciekawiej.



Egzamin gimnazjalny/matura
Tutaj niestety nie jestem zbyt dobrze zorientowana jak to wygląda teraz. Sama egzamin gimnazjalny i maturę zdawałam jako "normalny" uczeń, nie korzystałam z żadnych przywilejów typu możliwość wydłużenia egzaminu o pół godziny czy wyjście do toalety, mierzenie poziomu cukru we krwi, itp. Jedyne co wiem to wtedy potrzebne było zaświadczenie od lekarza, że się choruje i jakaś decyzja z poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Praca
Sama posiadam orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności i jestem aktualnie zatrudniona w moim zakładzie pracy jako niepełnosprawna. Co mi przysługuje? Cały "pakiet" jaki może nam maksymalnie przysługiwać, czyli:
1) mój czas pracy nie może przekraczać 7 godzin dziennie i 35 godzin tygodniowo (lekarz wydał mi zaświadczenie o celowości skróconego czasu pracy);
2) nie mogę pracować w porze nocnej i w godzinach nadliczbowych;
3) mam prawo do dodatkowej przerwy w pracy w wymiarze 15 minut dziennie, wliczanej do czasu pracy (u nas akurat nie ma wyznaczonych przerw, więc z tego nie korzystam);
4) przysługuje mi dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 10 dni roboczych w każdym roku kalendarzowym (w tym roku będę miała łącznie 36 dni urlopu);
5) mam prawo do zwolnienia od pracy w celu wykonania badań specjalistycznych, zabiegów leczniczych lub usprawniających, jeżeli czynności te nie mogą być wykonywane poza godzinami pracy (nie korzystałam nigdy, bo w sumie się zgapiłam- mogłam to brać na wizyty u diabetologa ;/);
6) zwolnienie od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia na podstawie wniosku lekarza, raz w roku, w wymiarze do 21 dni roboczych w celu uczestniczenia w turnusie rehabilitacyjnym.

Ogólnie- jest fajnie :-) Nigdy nie czułam się w pracy dyskryminowana ze względu na chorobę, zazwyczaj ludzie z ciekawości pytają jak mi się żyje, jak to wszystko funkcjonuję, a ja potrafię usiąść i opowiadać, opowiadać... W ogóle rzadko zdarza mi się, że nie mogę przyjść do pracy z powodu cukrzycy. W zeszłym roku może ze 2 razy, w tym raz. Ale też muszę zauważyć, że dałam się poznać pracodawcom jako osoba sumienna, zdyscyplinowana, dokładna, punktualna, dająca z siebie więcej niż 100%. Takich ludzi też inaczej się traktuje, nie wszędzie,ok, ale jednak.
TUTAJ znajdziecie dużo przydatnych rzeczy odnośnie zatrudniania osób niepełnosprawnych.

Socjal i inne
Posiadając orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności należy nam się zasiłek pielęgnacyjny. Jak psu zupa. Obecnie zasiłek pielęgnacyjny wynosi 153,00 złote. Nie są to duże pieniążki, ale mi w zupełności wystarczają na zakup insuliny, pasków i części zbiorników na insulinę. Więcej informacji znajdziecie TUTAJ i TUTAJ .

Legitymacja osoby niepełnosprawnej
U mnie w mieście akurat osobom z legitymacją niepełnosprawnego nie przysługują żadne zniżki jeśli chodzi o komunikację miejską, ale wiem że w wielu miastach Polski niepełnosprawni posiadający legitymację mogą korzystać z biletów ulgowych lub jeździć całkowicie za darmo. W tym zakresie każde miasto ma swoje przepisy.
Ulga na przejazdy PKP/PKS- jest to temat dość rozwlekły i zabezpieczony wieloma obwarowaniami, więc nie będę się na ten temat szczegółowo rozpisywać- więcej informacji znajdziecie TUTAJ.

Ulga rehabilitacyjna przy rozliczaniu PIT
Tutaj możemy skorzystać z kilku rzeczy, ja osobiście z tej ulgi obecnie nie korzystam, bo nie mam czego odliczyć- ani nie wydaję miesięcznie na leki powyżej 100 złotych, ani nie korzystam z rehabilitacji. Co do ulgi rehabilitacyjnej wszelkie szczegółowe informacje znajdziecie TUTAJ i TUTAJ.

Środki z PFRON
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych co rusz prowadzi nowe programy. Aktualnie np. możemy skorzystać z programu pilotażowego "Aktywny Samorząd", w ramach którego możemy uzyskać pomoc w kilku modułach:
Moduł I- likwidacja barier utrudniających aktywizację społeczną:
Obszar A- likwidacja bariery transportowej
Obszar B- likwidacja barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym
Obszar C- likwidacja barier w poruszaniu się
Obszar D- pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej
Moduł II- pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym
Moduł III- szkolenia kadr samorządów oraz organizacji pozarządowych z zakresu problematyki niepełnosprawności.

Osobiście korzystałam z modułu I, obszar B- jako że komputer już miałam pieniążki przeznaczyłam na dodatkowe wyposażenie (drukarkę, skaner, klawiaturę, mysz, itp.). Teraz jestem na etapie wypełniania wniosku do PCPR o przyznanie pomocy w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym (moduł II).
Więcej informacji o środkach z PFRON znajdziecie TUTAJ oraz w lokalnych Centrach Pomocy Rodzinie.

Stypendia dla niepełnosprawnych
Jeśli studiujecie koniecznie ubiegajcie się o stypendium dla niepełnosprawnych jeśli Wasza uczelnia przewiduje taką formę pomocy. Ja na mojej uczelni aktualnie otrzymuję co miesiąc 400 zł z tego tytułu.

Jeśli macie większą wiedzę na temat ulg dla niepełnosprawnych niż ja to dajcie znać, a uzupełnimy te wpis, żeby był przydatny dla wszystkich i bogaty w informacje :-)

6 komentarzy:

  1. www.mojanormalnacukrzyca.blog.pl6 maja 2014 09:42

    Olga rewelacyjnie, że podjęłaś się tego tematu! Przydatny dla większości. W mojej normalnej cukrzycy identycznie tak jak i u Ciebie, praktycznie nie korzystam z ulg. W Lublinie dla osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności przysługuje ulga na przejazdy 50% więc często gęsto wolę wskoczyć w komunikację miejską aniżeli skasować się na benzynę i strefę płatnego parkowania (akurat moje miejsce pracy)! Warto może wspomnieć o STUDENT II = AKTYWNY SAMORZĄD dofinansowanie na naukę z PFRON, ja korzystałam kilka lat do ostatniego roku nauki. Uwielbiam Cię czytać bo czuję jakbym sama siebie czytała ! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że mi przypomniałaś o PEFRONie! Jeszcze dziś to uzupełnię :) Ja się w tym roku zgapiłam, ale we wrześniu złożę papiery :)

      Usuń
  2. Na niektórych uczelniach też dla osób z lekkim stopniem przysługuje stypendium. Z tego co się orientowałam to wynosi ono do 150 zł. Ale nie wszędzie. Niektóre uczelnie przyznają dopiero od umiarkowanego stopnia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzisz, sama korzystam, a zapomniałam :) Dzięki! Wpis już uzupełniony :)

      Usuń
  3. Olga bardzo dziękuję za te informacje, szczególnie o zasiłku pielęgnacyjnym ;) Wczoraj zadowolona poleciałam do MOPS-u po wniosek, dzisiaj złożyłam i co usłyszałam od Pani przyjmującej wniosek "że prawdopodobnie zasiłek mi nie przysługuje, ale nie jest pewna", a to wszystko dlatego że orzeczenie o umiarkowanym stopniu zostało wydane 7 dni po ukończeniu 21 roku życia, co z tego że wcześniej miałam stopień lekki, mówiłam że mogę jej dać ksero kart szpitalnych, jak nie wierzy że zachorowałam w wieku 6 lat na cukrzycę. Może ktoś też był w takiej sytuacji? Czekam teraz na decyzję, ale już sama nie wiem czy mam szanse go dostać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj znajdziesz warunki jakie trzeba spełniać, żeby otrzymać zasiłek pielęgnacyjny: http://www.mpips.gov.pl/wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi/swiadczenia-rodzinne/rodzaje-i-wysokosc-swiadczen-rodzinnych-kryteria-uzyskania/swiadczenia-opiekuncze/zasilek-pielegnacyjny/

      Wynika z tego tak jak piszesz- orzeczenie o umiarkowanym stopniu zostało wydane po ukończeniu 21 roku życia i temu zasiłek Ci nie przysługuje. :(

      Usuń