poniedziałek, 28 kwietnia 2014

Jak radzę sobie ze zrostami?


Któż z nas, diabetyków, nie ma z nimi problemów? Mowa oczywiście o zrostach. Czym są?



Zrosty (lipohiperotrofia) to przerośnięta tkanka tłuszczowa, która zbudowana jest z tkanki włóknistej i tłuszczowej. Powstaje ona na wskutek działania insuliny, która powoduje jej przerost. Jest to powszechny kłopot, jeśli nie zmienia się odpowiednio często miejsc podawania insuliny. Wstrzyknięcia w przerośniętą tkankę powodują wolniejsze wchłanianie się insuliny, a wszyscy wiemy, co za tym idzie- wyższe poziomy cukrów we krwi.

Do zrostów przyczyniają się również: wielokrotne użycie tej samej igły w penie (stępienie igły powoduje mikrourazy podczas powtarzanych wstrzyknięć) oraz przetrzymywanie wkłucia od pompy insulinowej dłużej niż 3 dni.  ( TUTAJ , TUTAJ i TUTAJ znajdziecie trochę porad dotyczących podawania insuliny).

Najważniejszą rzeczą, żeby unikać zrostów to, oprócz wymiany wkłucia i igły na czas, to rotacja miejsc podawania insuliny. Pamiętam, że jak zachorowałam dostałam specjalny szablon z dziurkami i dniami tygodnia, który przykładałam do nogi i w dany dzień podawałam insulinę tam, gdzie przypadała dziurka. 

Co robić, gdy zrosty już się pojawią?
Ja radzę sobie z nimi masażami. Kilka lat temu mama kupiła mi w markecie masażer z podczerwienią firmy Clatronic. Kosztował może z 40 złotych, a jest super. Posiada zestaw różnych końcówek do masażu, 3 stopnie ustawień (sam masaż, sama podczerwień, masaż+podczerwień). Ja korzystam z ostatniej opcji. Miejsce, które masuję smaruję wcześniej oliwką, tłustym kremem lub balsamem do ciała. I masuję sobie tak z 15-20 minut. 



Zestaw w całej okazałości:


Jestem akurat po trzydniowej serii masażów mojej "buły" na brzuchu. Nie dość, że przetrzymywałam wkłucia to jeszcze robiłam jedno obok drugiego... Zrosty zrobiły się okropne- kulek wielkości ziarna grochu było sporo :/ Pomasowałam 3 dni i wszystko zniknęło :-)

Przeczesałam internet i doczytałam, że ludzie stosują maść Arcalen. A Wy jak radzicie sobie ze zrostami? Zmieniacie wkłucia i igły na czas? :-)

4 komentarze:

  1. Witam , mam pytanie gdzie mogłabym kupić taki masażer .
    Również mam cukrzyce i męczy mnie już masowanie ręką , chciałabym kupić taki masażer ale nie wiem gdzie takie coś zakupić . Pozdrawiam Zoi ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja kupiłam swój w Intermarche, ale możesz poszperać np. na Allegro :) http://allegro.pl/masazer-podczerwien-masaz-wibracyjny-gwar-aeg-5505-i4914800745.html

      Usuń
  2. Cukrzycę mam dopiero od końca sierpnia, dlatego nie posiadam jeszcze żadnych zrostów, ale przyznam szczerze, że trochę się ich boję. Kolejny defekt kosmetyczny, jakby ich było mało:) zastanawiałam się, czy można sobie jakoś z nimi poradzić, a tu proszę, rzuca mi się w oczy post na ten temat:) Będę musiała pamiętać o tym urządzeniu kiedy i mnie zacznie dotyczyć ten problem.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  3. ja przyznam szczerze ze jestem leniuchem i nie zmieniam wkluc na czas a zrostów mam malo chyba ze nad tyłkiem i tam mnie strasznie boli jak sobie wkłucie załoze, a co robie z zrostami? chyba nic czekam az same znikną i omijam to miejsce
    ale za to kłuje sie zawsze w inne miejsce jak byla reka to potem np noga potem brzuch itd

    OdpowiedzUsuń