wtorek, 18 lutego 2014

Test bazy w pompie insulinowej- z czym to się je? (a raczej nie je...)

Jako diabetyk, z testem bazy spotkałam się dopiero po podłączeniu pompy insulinowej, wcześniej nigdy o tym 'cudzie' nie słyszałam. Po ok. dwóch latach działania na pompie moja diabetolog zaleciła mi zrobienie takiego testu- wręczyła wydrukowane tabelki, instrukcję i radź sobie sam człowieku ;-) Usiadłam w domu nad tymi kartkami i zastanawiałam się jak ja do cholery mam dać radę bez jedzenia czegokolwiek przez tyle godzin?! Czy oni powariowali czy co? Ale wzięłam się w garść i zadziałałam. Nie powiem, było mi ciężko, byłam przyzwyczajona do podjadania co jakiś czas, a tu wychodzi że muszę nie jeść jakieś 8 godzin. Głód 'zapychałam' herbatą i wodą mineralną, przetrwałam. Dzisiaj przychodzę do Was z tabelkami i podpowiedziami jak sprawdzić, czy nasza baza jest dobrze ustawiona :-)


Na początek kilka podstawowych informacji:

  • testu bazy nie należy przeprowadzać u dzieci i kobiet w ciąży;
  • test bazy należy przeprowadzać podczas zwykłego dnia, w którym nie wykonuje się większych wysiłków fizycznych, nie występują sytuacje stresowe, a posiłki nie różnią się znacząco (ze swojej strony na test polecam zarezerwować sobie wolny weekend);
  • nie należy przeprowadzać testu, jeśli w ciągu dnia wystąpiła hipoglikemia lub stwierdzono obecność acetonu i cukru w moczu.
Ogólne zasady co do przeprowadzania testu bazy wyglądają następująco:
  • czas trwania testu to 8 godzin (4 godziny po posiłku + 4 godziny obserwacji i pomiarów glikemii);
  • kontrola glikemii 2 i 4 godziny po posiłku poprzedzonym bolusem prostym insuliny. Jeżeli glikemia 4 godziny po posiłku znajduje się w przedziale 80-160 mg/dl (przed snem 100-160 mg/dl) można kontynuować test bazy;
  • kolejne pomiary glikemii należy wykonywać co godzinę przez 4 godziny.
TUTAJ znajdziecie przygotowany przeze mnie plik Excel, w którym znajdziecie 4 tabelki na test bazy: śniadanie (test bazy pomiędzy śniadaniem a obiadem), obiad (pomiędzy obiadem a kolacją), kolacja (pomiędzy kolacją a pójściem spać) , noc. 

Postanowiłam przygotować dla Was również przykładowy test bazy po śniadaniu, żeby było łatwiej zrozumieć o co chodzi :-)

  1. O godzinie 8:00 mierzymy poziom cukru, podajemy korektę na wynik oraz bolus prosty na śniadanie (konieczne są tu ww, a nie wbt, ponieważ wynik testu przez podanie bolusa złożonego będzie zakłamany).
  2. O godzinie 10:00 mierzymy poziom cukru.
  3. O godzinie 12:00 mierzymy poziom cukru- jeśli mieścimy się w granicy 80-160 mg/dl zaczynamy test i mierzymy cukier co godzinę:
    a) o 13:00
    b) o 14:00
    c) o 15:00
  4. O 16:00 mierzymy cukier po raz ostatni i kończymy test bazy. 
Test bazy należy przerwać, jeśli wystąpiło niedocukrzenie (poziom cukru poniżej 60 mg/dl) lub wystąpiła spora hiperglikemia (powyżej 230 mg/dl).

Test mamy "zaliczony" jeśli poziomy w różnicy glikemii między poszczególnymi godzinami wynoszą mniej niż 30 mg/dl :-)

Na koniec jeszcze jedna ważna uwaga- wszystkich testów absolutnie nie wykonujemy w ciągu jednego dnia! Najlepiej na jeden dzień przeznaczyć sobie jeden test bazy. Czyli np. w tą sobotę robimy test 'śniadaniowy', w niedzielę 'obiadowy', a za tydzień kolejne dwa odpowiednio. 

Niestety, żeby sprawdzić czy mamy dobrze ustawioną bazę nie ma innego sposobu jak niejedzenie przez te osiem godzin. Tylko wtedy jesteśmy "czyści" i w tych ośmiu godzinach nie działa żadna inna dawka tylko dawka podstawowa. Mówi się, że taki test powinno przeprowadzić się kontrolnie raz w roku.

Jeśli zdecyduje się sprawdzić czy macie dobrze ustawioną bazę życzę Wam powodzenia i wytrwałości! :-)

2 komentarze:

  1. a czy może mi Pani powiedzieć jeśli np. mam niskie cukry w godz.13-14 to o której godzinie powinnam zmniejszyć bazę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zasadniczo analogi insuliny szybkodziałającej działają 3 godziny, więc powinno się zmniejszyć 3 godziny wcześniej, czyli o 10.

      Usuń